ORFEAS 2020

[scroll down for English]

Στις 14 Μαρτίου έρχεται η πρεμιέρα της όπερα ORFEAS 2020 για την οποία έχω γράψει το λιμπρέτο και μουσική!


Η πρώτη ελληνική queer όπερα έρχεται στην Εναλλακτική Σκηνή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος. Πρόκειται για μια ριζική διασκευή της εμβληματικής μπαρόκ όπερας Ορφέας του Κλάουντιο Μοντεβέρντι από το ντουέτο εννοιολογικής τέχνης ΦΥΤΑ, το πολυσχιδές έργο του οποίου περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, διοργάνωση και επιμέλεια εκθέσεων, περφόρμανς και διαδραστικά δρώμενα. Η όπερα σε παράφραση ORFEAS 2020, μια ανατρεπτική ανακατασκευή για το παρελθόν και το μέλλον των πολιτικών της ταυτότητας, θα παρουσιαστεί για έξι παραστάσεις, στις 14, 15, 21, 22, 28 και 29 Μαρτίου 2020. Για περισσότερες πληροφορίες ή για να κλείσετε εισιτήρια κάντε κλικ στην εικόνα!


Και κάντε κλικ εδώ για να διαβάσετε μια συνέντευξή μου μαζί με το Φοίβο Δούσο στο VICE Greece και την Κορίνα Πετρίδη


photo by A. Simopoulos / φωτο Α. Σιμόπουλος

The first queer opera ever to be performed at the Greek National Opera is coming on the 14th of March and I have written the libretto as well as some music for it!

The conceptual duo FYTA reworks Claudio Monteverdi’s opera for the GNO Alternative Stage. The reworking follows structural narrative elements of the original text, but sets the action in the near future of a country like Greece, raising issues such as radical politics and the notion of “revolution” in late capitalism, East / West relations, the myths of Hellenism, as well as ways neo-conservative politics can appropriate the human rights discourse of LGBT communities. L’Orfeo is one of the first operas in history and that makes it highly flexible to be adapted, as it was written before the conventions of opera directing had been established. From this perspective, it is a work suitable to be “queerified” by the aesthetics and semiotic codes of another era. In the reworking of ORFEAS 2020 by FYTA, the sound of baroque is combined with retro-futuristic synthesizers of the ’80s, operatic utterance meets the self-referential and meta-dramatic approach of performance art, live theatrical space coexists with a post-internet multimedia digital grid and exuberant visions of the original myth’s divine characters with contemporary deities of queer DIY punk fashion.


Click on the image for more info or to book your tickets!



Featured Posts
Search By Tags
Follow me
  • Facebook
  • Instagram
  • Facebook
  • SoundCloud
  • YouTube